Géraldine Bozec
Associate professor in sociology, INSPE and Department of Sociology of the Côte d'Azur University - Nicegeraldine.bozec@gmail.com
Mon CV et mes publications sur HAL
Presentation
Associate professor in sociology, INSPE and Department of Sociology of the Côte d’Azur University
Coordinator of the Master’s specialization in Migration studies ; coordinator of the teacher training Master’s program in social and economic sciences
PhD in Political science, Institut d’Etudes Politiques de Paris. The heirs of the Republic. Educating to citizenship at school in today’s France, 2010, 577 p.
Research areas:
- Ethnicity, race and religion: in education, in childhood
- Political and civic socialization in schools ; children’s and youth’s citizenship
- Experience, identities and collective mobilization of minority ethnic elites
- Identities and relation to religion of immigrant-origin groups
- Nation and nationalism
National and European research projects (coordination/participation)
- From 2019: coordinator of the DIRA research project (“Dire le racisme”: Telling about racism), funded by the Institut Convergences Migrations and exploring the ethnoracial dimension of interviewer-interviewee relationships and narratives about racism and discrimination in qualitative surveys.
- From 2019: Member of the coordination team of the ACADISCRI research project on inequalities, discrimination, studying and working conditions in French higher education and academia. Project funded by the Institut Convergences Migrations and the Défenseur des droits.
- From 2016 : coordination (with Céline Braconnier) of the research project on citizenship education and youth citizenship, funded by CNESCO.
- 2014 : UPSTREAM research project (Developing strategies for the mainstreaming of integration governance) on the place of integration issues within education and social cohesion policies at the local and national level. INED; coordinated by Patrick Simon for France and funded by the European Integration Fund.
- 2013-2014 : Coordination of the French part of the Child Friendly Justice research project (CFJ : child participation in civil and criminal justice), Institut Français des Droits et des Libertés (IFDL, Paris) and European Union Agency for Fundamental Rights (FRA).
- 2012-2014 : VOTPAUVR research project on the experience of poverty and its impact on political attitudes. IEP of Paris, Bordeaux and Grenoble; coordinated by Céline Braconnierand Nonna Mayer.
- 2012-2013 : Art and cultural education in secondary schools of Seine-Saint-Denis: research project of CERLIS (Université Paris-Descartes), funded by the Département de Seine-Saint-Denis, with Anne Barrère et Nathalie Montoya.
- 2009-2011 : member of the FP7 European research project IME (Identities and Modernities in Europe), on the construction of national and European identities through educational policies and discourses. Centre d’études européennes (CEE), Sciences Po, coordinated by Sophie Duchesne for France.
- 2006-2008 : member of the FP7 European research project LOCALMULTIDEM (Multicultural democracy and immigrants’ social capital in Europe : participation, organisational networks and public policies at the local level). Centre de recherches politiques de Sciences Po (CEVIPOF), coordinated by Manlio Cinalli for France.
- 2004-2006 : member of the FP7 European research project TEAM (Teacher education addressing multiculturalism). University of Toulon, coordinated by Gilles Leydier for France.
Publications sur HAL
34 documents
Journal articles
- Pierre-Olivier Weiss, Géraldine Bozec, Christelle Hamel, Tana Bao. Les discriminations vécues par les étudiant·e·s à l’université : Premiers résultats de l’enquête ACADISCRI dans un établissement de la région parisienne. Diversité : ville école intégration, 2023, Où va l'enseignement supérieur ? Enjeux, continuité, ruptures, 2 (202), https://publications-prairial.fr/diversite/index.php?id=4031. ⟨10.35562/diversite.4031⟩. ⟨hal-04116633⟩
- Christelle Hamel, Géraldine Bozec, Marguerite Cognet, Abdellali Hajjat, Fabrice Dhume, et al.. Expérience des discriminations dans l'enseignement supérieur et la recherche en France : Premiers résultats de l’enquête ACADISCRI. Eclairages, 2022. ⟨hal-03820185⟩
- Romane Blassel, Géraldine Bozec, Élodie Druez, Rosette Megnimeza- Fongang, Francine Nyambek-Mebenga, et al.. Par et au-delà de la race Jeux de proximité et de distance dans une enquête sur l'expérience du racisme.. Émulations : Revue des jeunes chercheuses et chercheurs en sciences sociales, 2022, ⟨10.14428/emulations.42.05⟩. ⟨hal-03843045⟩
- Géraldine Bozec. La construction de l’islam comme « problème » dans le champ scolaire. Les enseignant•e•s, entre prisme culturaliste et gestion pragmatique. Agora débats/jeunesses, 2020, N°84 (1), pp.81. ⟨10.3917/agora.084.0081⟩. ⟨hal-02554268⟩
- Géraldine Bozec. Vérité, neutralité et conflits de valeurs : les dilemmes de l’éducation civique aujourd’hui. Raisons éducatives, 2020, N°24 (1), pp.55. ⟨10.3917/raised.024.0055⟩. ⟨hal-03369431⟩
- Géraldine Bozec. La formation du citoyen à l’école : individualisation et dépolitisation de la citoyenneté. Lien social et Politiques, 2018, 80, ⟨10.7202/1044110ar⟩. ⟨hal-01853871⟩
- Géraldine Bozec. Une laïcité qui cherche sa voie. L’après-Charlie dans un lycée “mobilisé” de quartier populaire . Diversité : ville école intégration, 2015, L'école et les valeurs : Charlie, et après, 182. ⟨hal-01545885⟩
- Géraldine Bozec. Emanciper et conformer: les tensions de la socialisation civique à l’école primaire. Recherches en éducation, 2014, 20. ⟨hal-01545895⟩
- Géraldine Bozec. L’Europe au tableau noir. Comment les instituteurs français enseignent-ils l’Union européenne aujourd’hui ?. Politique européenne, 2010, ⟨10.3917/poeu.030.0153⟩. ⟨hal-01567302⟩
- Géraldine Bozec. Recent Policy Changes in France. Immigrant Integration and Citizenship: Ambiguities and Resistance. . Canadian Diversity (published by the Association for Canadian Studies in collaboration with the Metropolis Project), 2008, 6 (4). ⟨hal-01567304⟩
- Géraldine Bozec. L'enfance et le politique. La Pensée, 2008. ⟨hal-01567305⟩
- Géraldine Bozec, Sophie Duchesne. Apprentissage de l'universalisme citoyen. Premiers résultats d'une enquête à l'école primaire. Revue Internationale d'Education de Sèvres, 2007, L'élève futur citoyen, 44, pp.95-104. ⟨halshs-00841745⟩
Conference papers
- Géraldine Bozec, Manon Réguer-Petit. Les femmes précaires au “guichet” : domination, résistance et débrouille : 13ème congrès de l’Association Française de Science Politique, AFSP, Aix-en-Provence. 13ème congrès de l’Association Française de Science Politique, Jun 2015, AFSP, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02297157⟩
Book sections
- Géraldine Bozec. « Nationalisme cognitif et représentations ethnicisées des publics scolaires à l’école primaire française ». Françoise Lorcerie (dir.). Ecole et diversité : les fondamentaux de l’action, Rennes : PUR, 149-162., 2020. ⟨hal-03369435⟩
- Géraldine Bozec. « “Nos ancêtres les Gaulois” et autres récits. Evolutions et permanence du mythe national dans l’enseignement primaire, 1980-2012 ». J. Dubois et P. Legris (dir.), Disciplines scolaires et cultures politiques: des modèles nationaux en mutation depuis 1945, Rennes: PUR., 2018. ⟨hal-01925700⟩
- Géraldine Bozec. L'histoire au service de l'éducation civique: la permanence d'une ambition à l'école primaire. Laurence de Cock (dir.). La fabrique de l'histoire (2ème édition), 2017. ⟨hal-01567306⟩
- Géraldine Bozec. Citizenship and Diversity in Education in France: Public Controversies, Local Adaptations and Commitments. James Banks (Ed.), Citizenship Education and Global Migration: Implications for Theory, Research, and Teaching. Washington, DC: American Educational Research Association. , 2017. ⟨hal-01545902⟩
- Géraldine Bozec, Manon Réguer-Petit. Chapitre 8 : Les femmes plus vulnérables, mais résistantes. Les inaudibles. Sociologie politique des précaires, Presses de Sciences Po, pp.235 - 271, 2015, 9782724616958. ⟨hal-02285530⟩
- Anne Barrère, Géraldine Bozec, Nathalie Montoya. L'inclusion par l'art ? Promesses et réalités de dispositifs d'éducation artistique et culturelle en Seine-Saint-Denis. L'inclusion sociale, les enjeux de la culture et de l'éducation, 2015, 9782343056982. ⟨hal-01448887⟩
- Géraldine Bozec, Manon Réguer-Petit. Les femmes : plus vulnérables mais résistantes. Les inaudibles. Sociologie politique des précaires, 2015, 9782724616958. ⟨hal-01545939⟩
- Anne Barrère, Géraldine Bozec. Une éducation libérée de la forme scolaire ? Les enjeux de la collaboration artistes-enseignants dans des collèges populaires. Progin L, Marcel J-F, Périsset D, Tardif M. Transformation(s) de l'école :vision et division du travail, L'Harmattan, 2015. ⟨hal-01448890⟩
- Géraldine Bozec. The place of religion in education in France. M. Topic et S. Sremac (dir.), Europe as a multiple modernity: multiplicity of religious identities and belongings. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. , 2014. ⟨hal-01545944⟩
- Géraldine Bozec. Apprendre la nation à l’école. Des politiques scolaires aux pratiques de classe. Céline Husson-Rochcongar et Laurence Jourdain, L. (dir.), L'identité nationale: instruments et usages. Amiens: CURAPP-ESS, 2014. ⟨hal-01545923⟩
- Géraldine Bozec, Sophie Duchesne. Europe as a missed opportunity: Looking backwards to modernity in France. Atsuko Ichijo. Europe, Nations and Modernity, Palgrave Macmillan, pp.37-59, 2011, Identities and Modernities in Europe, 9780230301436. ⟨halshs-00652467⟩
- Géraldine Bozec. "Engagement", in La France de la Ve République, 1958-2008.. La France de la Vème République 1958-2008, 2008, 9782200347451. ⟨hal-01567308⟩
Scientific blog post
- Géraldine Bozec, Cécile Rodrigues, Christelle Hamel, Hanane Karimi, Tana Bao, et al.. Discrimination et racisme à l’université. Un constat alarmant. In The Conversation L’expertise universitaire, l’exigence journalistique. 2022. ⟨hal-03876868⟩
Other publications
- Géraldine Bozec, Romane Blassel, Cécile Rodrigues, Laura Schuft, Christelle Hamel, et al.. DÉNONCER LES DISCRIMINATIONS VÉCUES à L’UNIVERSITÉ : ENTRE SILENCE, RÉVÉLATION ET SIGNALEMENT. 2024, https://www.defenseurdesdroits.fr/sites/default/files/2024-04/ddd_eclairages_denoncer-les-discriminations-vecues-a-l-universite_20240423.pdf. ⟨hal-04563591⟩
- Hamel Christelle, Cognet Marguerite, Bozec Géraldine, et l'Équipe Acadiscri. "Expérience des discriminations dans l’enseignement supérieur et la recherche en France. Premiers résultats de l’enquête ACADISCRI". in Eclairages, Paris, Défenseur des droits, 2022. ⟨hal-03989479⟩
Preprints, Working Papers
- Abdellali Hajjat, Fabrice Dhume, Marguerite Cognet, Cécile Rodrigues, Géraldine Bozec, et al.. Enquête nationale sur les discriminations à l'université. Analyses et résultats de l'étude pilote. 2022. ⟨hal-03731238⟩
Reports
- Géraldine Bozec, Romane Blassel, Cécile Rodrigues, Laura Schuft, Christelle Hamel, et al.. Dénoncer les discriminations à l’université : entre silence, révélation et signalement : Rapport pour le Défenseur des droits. [Rapport de recherche] Consortium UPN-UCA- CRIsIS. 2024, pp.153. ⟨hal-04581625⟩
- Géraldine Bozec. Education à la citoyenneté: politiques, pratiques scolaires et effets sur les élèves. [Rapport de recherche] CNESCO (Conseil national d'évaluation du système scolaire). 2016. ⟨hal-01546010⟩
- Géraldine Bozec, Patrick Simon. The Politics of Mainstreaming, Immigrant Integration Policies: Case Study of France. https://projectupstream.wordpress.com/publications/. [Research Report] INED. 2014. ⟨hal-01925709⟩
- Nuria Garcia, Géraldine Bozec, Ayhan Kaya, Ayşe Tecmen. Citizens and Modernities: Between National and European Paths in France. [Rapport de recherche] Identities and Modernities in Europe. 2011, pp.21. ⟨hal-02290554v2⟩
- Nuria Garcia, Géraldine Bozec. Identity construction programmes of the state and the EU: the French case: Rapport de recherche pour le projet européen Identities and Modernities in Europe (IME). [Research Report] Identities and Modernities in Europe. 2010. ⟨hal-02405382⟩